Tuesday, March 15, 2011

REMAJA OH REMAJA

Zaman ni 1 masa peralihan  sementara daripada kanak2 kepada dewasa..Itulah zaman remaja..Bila kita katakan remaja tentulah ia sinonim dengan belia..dalam lingkungan 12-24 tahun(yang ni  Menurut WHO badan kesihatan PBB)..Tapi bagi ku mungkin lebih daripada 24 tahun..dalam 30 la..zaman remaja nilah adalah zaman yang paling indah..(kenapa????)..di sinilah bermulanya perjalanan hidup sebenar kita..

Disebabkan ku pun seorang remaja , ku pun tertariklah tuk bercerita tentang cabaran pada pertengahan usia remaja ni..(termasuk menjadi peringatan diri)..

Kalau kita lihat secara realitinya, cabaran utama remaja selalu datang dalam bentuk emosi..waktu ni jiwa2 dan hati2 remaja ni akan memberontak..nak itu dan ini..sebab tu boleh jd perkara2 di luar kawalan..


Jaringan internet dan media semakin meluas dan terdedah kepada sesiapa pun..jaringan tanpa sempadan la katakan..huhu..tetapi yang menjadi masalah ialah tabiat remaja yang rapuh dan sifar..akan cepat terjebak  dan terikut terutama dalam gejala sosial negatif yang ada di laman2 internet.. tak percaya???..cuba tanya rakan2 anda berapa banyak laman sosial yang mereka gunakan dalam internet??..tidak salah untuk bersosial..tapi biarlah dengan cara yang betul dan memberi manfaat..                   


Mendepani langit terbuka nilah yang mengakibatkan gejala pergaulan bebas yang banyak..tak kira lelaki dan perempuan bahkan antara pasangan sejenis..Di sinilah pentingnya ilmu agama dipelajari agar tidak menjadi seorang yang jahil dan cetek pengetahuan tentang bahana pergaulan bebas ni..very dangerous one...

Bila dikatan pergaulan bebas yang menjadi2 maka akan adalah masalah seperti kes buang anak..senario utama dunia sekarang..disebabkan penzina terutama dalam kalangan remaja..bukan itu saja..isu lain rempit, dadah, HIV, rogol dan pelacuran..semuanya membabitkan remaja..MENGAPA INI BOLEH BERLAKU???..sedangkan Allah memberikan kita nikmat perkahwinan, tetapi….jalan HARAM  juga yang dipilih..



                        

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...