Monday, March 7, 2011

CINTA HAKIKI VS CINTA PALSU




Apa itu CINTA??? Begitu sinonom dengan dua perkataan ni.. CINTA MONYET..yang menjadi nadi kehidupan remaja masa kini…
Disebalik perkataan cinta itu, sebenarnya ada maksud yang tersirat tetapi disalah erti oleh kebanyakan masyarakat..Cinta adalah 1 perasaan dan 1 fitrah semulajadi yang wujud dalam hati dan diri setiap manusia..Cinta ni wujud seperti 1 seni yang halus..tidak dapat pun  dielakkan oleh sesiapa pada hakikatnya..
Cinta mewujudkan perasaan kasih sayang, belas kasihan dan simpati, suka dan duka sesama kita..Cuba korang bayangkan jika dunia ni tidak ada perassan cinta.. penuh dengan permusuhan, pergaduhan dan dikelilingi orang yang mementingkan diri..sudah pasti la dunia yang diciptakan untuk kita mengenal antara 1 sama lain ni  rosak dan binasa serta makna kehidupan ni bagaikan xda ertinya lagi…kosong..
Tetapi bila dikaitkan cinta dan remaja..kebanyakan cinta remaja sekarang ni bertunjangkan hawa nafsu semata-mata..memang perasaan cinta 2 adalah fitrah tetapi fitrah 2 bukanlah dicemari dengan nafsu..sering dipergunakan dan dimainkan oleh perasaan cinta sehinggakan mereka terlalu taksub dan fanatik dengan percintaan tanpa berfikir dengan waras sebelum melakukan sesuatu..
Cinta yang bernadikan nafsu semata-mata sebenarnya hanyalah cinta palsu..palsu..palsu..perempuan yang sudah terjebak dengan konsep cinta sebegini pasti akan mengatakan perkara yang sama..jangan terlalu percaya janji dan kata manis seseorang lelaki..bila dah terkena baru nak menyesal..xda maknanya lagi....kita sebagai perempuan terutama mereka yang beragama Islam beringatlah kita da maruah dan hak yang perlu dijaga dengan sebaiknya..
My mother selalu ingatkan lelaki tu bukanlah dikatakan baik kalau dia paksa kita berikan cinta mengikut tuntutan hawa nafsu dan kepalanya saja..rasanya korang semua pun dah maklum..cinta zaman dulu, zaman moyang dan parents kita x sama langsung dengan cinta zaman muda mudi sekarang..give me the sweet smile if say yes..kita janganlah hanya membuta tuli mengikut perasaan yang tidak baik 2..bak kata pepatah berfikir sebelum bertindak jangan disebabkan lelaki 2 kata bertindak mengikut arahan..ala Saiful Apek gitu.. kita memusnahkan hidup sendiri..
Pertembungan antara maksud cinta yang hakiki dan cinta palsu meyebabkan remaja hari ni menghadapi situasi yang kritikal dan dilema perasaan yang berlebihan..semuanya sebab cinta yang mereka agungkan tanpa memahami erti sebenar cinta 2..Ia telah menodai sosial dan mencemari akal serta hati sehinggakan kes membunuh diri dan pembuangan bayi berlambakan dalam akhbar dan media akibat tekanan jiwa dan perasaan yang kronik..
Islam tidak melarang dan memusuhi cinta..sebabnya cirri-ciri Islam 2 saja sudah sesuai sebagai agama yang menepati fitrah manusia..Islam juga memandang tinggi persoalan cinta yang menjiwai naluri setiap insan yang dicitakan di muka bumi ni..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...